Vreemde taal.nl European Education

Artikel verschenen in het magazine 12-18: "Mijn leerlingen (12-18 jaar) zien op de tv beelden van armoede in de wereld. Ze horen hun ouders en docenten spreken over de opwarming van de aarde. Sommigen maken zich daar behoorlijk zorgen over. Terecht. Ik, als docent, óók. Mijn leerlingen komen steeds meer mensen tegen uit andere culturen, op straat, op hun sportclub, in de winkel, en in de klas wordt het aantal leerlingen met een verschillende culturele en geloofsachtergrond steeds groter. Het hele schooljaar door bespreek ik met de klas waaruit onze identiteit nu eigenlijk bestaat: wie ben ik en wie ben jij en wie zijn wij samen? Die beelden en verhalen vanuit de hele wereld waren vroeger veel minder beschikbaar. Nu zien we op tv, internet en op persoonlijk vlak de wereld van heel dichtbij. Hoe gaan onze leerlingen, wereldburgers van de toekomst, eigenlijk met deze beelden en verhalen om? En belangrijker nog: hoe kunnen zij deze contacten en informatiestromen omzetten tot positieve acties voor een betere, gedeelde toekomst?

Als docent, of liever begeleider of metgezel, heb je hier een taak in. Die taak bestaat voor mij ten eerste uit het als docent zelf nog willen leren en daarbij ook uit het kunnen aanbieden van diepgaander kennis over andere culturen en denkpatronen. Ik probeer mijn leerlingen te leren hoe ze zelf die kennis kunnen verkrijgen, door voor hen direct contact mogelijk te maken met jongeren uit andere culturen in projecten, door hen te leren vragen te stellen, hen te leren door te vragen, te luisteren en daarbij te leren van de ander. Op die manier leren ze de positie van de ander in te nemen, zodat ze een probleem van meerdere kanten kunnen benaderen. Ik vertel mijn leerlingen dat ze een gemeenschappelijk doel kunnen bereiken door hun eigen kennis, positiviteit en goede ideeën te delen. Opwarming van de aarde en armoede zijn wereldproblemen en vragen om wereldoplossingen.

Ik ben opgeleid als docente Engels en Frans. Ik bied mijn leerlingen een flinke woordenschat aan in de lingua franca Engels en de communicatieve vaardigheden die nodig zijn om te kunnen samenwerken in een internationaal samengestelde groep. Mijn leerlingen én wereldburgerschap staan bij mij op een gedeelde nummer 1.

In Egypte op de iEarn Conferentie 2007 heb ik met mijn ogen gezien hoe wereldburgers, jongeren en hun docenten, met elkaar in contact zijn getreden. Het doel van deze conferenties is met elkaar in de wereld projecten voor in de eigen klas aan te gaan. Hierdoor treden leerlingen en docenten rechtstreeks met elkaar in contact. Ze gaan zich ten opzichte van elkaar positief veranderen. Op de conferentie hebben al die prachtige mensen, Afrikanen, Arabieren, Aziaten, Amerikanen, Oceaniërs en Europeanen samen het verschil gemaakt en praktische projectstappen gezet voor een betere toekomst. Er heerste een geweldige, inspirerende en zeer ontspannen sfeer. Ik heb nu het gevoel dat ik onderdeel ben van een wereldfamilie.

Eén van de beste ontwikkelingen op mijn school, het Visser ’t Hooft Lyceum in Leiden, is dat docenten in Nederland, van verschillende vakken, op de werkvloer gaan samen werken om deze projecten wereldburgerschap van de grond te krijgen. De docent maatschappijleer, de docenten van de science vakken werken samen met hun talencollega’s. Soms vraagt een collega mij: hoe begin je met wereldburgerschap in je eigen les? Ik zeg dan: neem eens een kijkje op de iEarn Website. Stel jezelf vragen. Waar gaat wereldburgerschap over? Welke thema’s delen wij? Wat zijn de Milleniumdoelen? Hoe werkt die website van iEarn eigenlijk? Wat kan ik ermee als docent? De investering die je doet, bepaal je zelf en betaalt zich dubbel en dwars terug. Als je het leuk vindt, kun je jezelf op de website inschrijven en proberen deel te nemen aan een bestaand wereldproject, zoals het My Hero project, of TakingITGlobal, want in je eentje kom je heel ver, en samen bereik je meerJ".

Marleen Spierings, docente Engels en Frans

Coördinator Europese en Internationale Projecten

Visser ’t Hooft Lyceum, Leiden

Last modified: donderdag, 23 augustus 2007, 02:33


Vreemde taal.nl: European and International Education and Orientation EIO | Europese en Internationale Orientatie in het Onderwijs | Partner in ELOS en e-Twinning, Europees Platform | Vreemde taal.nl is working on e-Citizenship | Partner of Studie Stip.nl

You are not logged in. (Login)